Prowiant energetyczny

Szybki zastrzyk energii – żywność dodająca sił

Z kwestią doboru prowiantu energetycznego mają najczęściej do czynienia osoby, które wybierają się w górskie wędrówki lub uprawiają trekking. W przypadku takich wypraw podstawą jest dobranie posiłków zapewniających dużą dawkę siły przy stosunkowo małej wadze i objętości produktów – tak, aby gabaryty plecaka umożliwiały swobodne uprawianie sportu. Tymczasem żywność energetyczna nie jest wyłącznie domeną dalekich eskapad. Każdy z nas potrzebuje w ciągu dnia dodatkowego zastrzyku mocy, aby z powodzeniem sprostać domowym lub zawodowym obowiązkom.

prowiant energetyczny

Większość osób przywołując na myśl żywność energetyczną, skojarzy ją prawdopodobnie z popularnymi napojami energetycznymi. Istnieje jednak wiele skuteczniejszych, a zarazem zdrowych rozwiązań, które możemy wprowadzić do codziennego jadłospisu. Dzięki temu nabierzemy sił, nie ryzykując szybkim spadkiem aktywności.

Lekkie i poręczne

Starannie dobierane przekąski w małych paczkach nie muszą być niezdrowe – pod warunkiem, że rozsądnie wybierzemy to, co zjemy. Jednym z obowiązkowych punktów w menu osoby wybierającej się na wędrówkę jest gorzka czekolada. Tabliczkę tej przyjemności powinniśmy mieć zawsze przy sobie, ponieważ doskonale nastraja do działania. Gorzka czekolada zawiera sporo żelaza, magnezu i potasu, jednocześnie jednak jest niemal zupełnie pozbawiona cukru. Dzięki właściwościom pobudzającym ułatwia rozwiązywanie problemów i kreatywne myślenie. To sprawka węglowodanów, dających ciału „paliwo” do działania. Dodatkowo poprawia humor, jest więc niezbędnym składnikiem każdego poniedziałkowego poranka. Wybierając właściwą tabliczkę, najlepiej jest postawić na produkt z wysoką zawartością kakao – im więcej, tym lepiej. Gorzka czekolada nie tylko nastroi nas na znaczną część dnia, ale pomoże też w zapobieganiu np. miażdżycy. Smacznym zamiennikiem tradycyjnych słodyczy są również orzechy. Już mała garść ulubionych orzechów da nam spory zastrzyk energii. Wszystko to za sprawą ich licznych, zbawiennych właściwości. Orzechy składają się z nienasyconych kwasów tłuszczowych – w konsekwencji obniżają cholesterol i przeciwdziałają chorobom serca oraz krążenia, a nawet nowotworom, za sprawą zawartych w nich antyoksydantów. Co więcej, orzechy to prawdziwe bogactwo białka. Jeśli nie należymy do fanów spożywania ich w postaci przekąski, możemy urozmaicić śniadanie, decydując się na kanapki z masłem orzechowym. Jeśli mowa o białku, w roli niezawodnego produktu bogatego w ten element sprawdzą się też jajka.

Zielone koktajle – kolorowy sposób na rozpoczęcie dnia

Wpływ owoców i warzyw na nasze zdrowie jest nie do przecenienia. Uwzględnianie tego rodzaju produktów w codziennej diecie nie tylko pozytywnie wpłynie na nasz organizm, ale również sprawi, że będziemy mieli znacznie więcej energii. Zdecydowanym królem wśród owoców jest awokado – choć jego mało wyrazisty smak i maślana konsystencja mogą na pierwszy rzut oka odstraszać, warto wprowadzić ten składnik do jadłospisu. Dlaczego? Awokado to prawdziwa bomba witaminowa, bogata zarazem w kwas oleinowy. Nie trzeba jeść go na surowo – jest wdzięcznym składnikiem koktajli. Z awokado możemy przygotować też zdrową alternatywę dla masła, blendując owoc z przyprawami. Jako energetyczna przekąska sprawdzi się też zwykły banan – bogaty w potas i witaminy, stanowi częsty wybór np. jako szybki posiłek potreningowy. Banana można również przemycić w posiłkach, dodając go do koktajli lub owsianki. Jeśli mowa o słodszych owocach, zastrzyk sił zapewni również zwykłe jabłko. Zawarte w tych owocach cukry mobilizują do działania i koją apetyt. Niezbędnikiem w przypadku zielonych koktajli jest pomarańcza. Z uwagi na wysoką zawartość witaminy C, naturalny sok pomarańczowy lub przygotowany na jego bazie koktajl może śmiało konkurować z napojami energetycznymi.

Jak w przypadku wszystkich produktów, również te, których celem jest pobudzenie organizmu do działania, powinniśmy wybierać z głową. Choć nie brakuje fanów napojów i batonów energetycznych, częste spożywanie tego rodzaju produktów może przynieść odmienny skutek od oczekiwanego. Ponadto prawdopodobnie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że zawarte w nich składniki nie należą do najzdrowszych. Jeśli chcemy uzyskać naturalny zastrzyk energii, wybierajmy więc równie naturalne składniki.

Autor: Julia Piwowarczyk, dietetyk w firmie Wygodna Dieta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge